شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و حرکت به سمت سیاستگذاری درست در عرصة شهرسازی و معماری کشور
سید حسین میرزاده (پژوهشگر دکتری شهرسازی دانشگاه هنر تهران و کارشناس سابق دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)
شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، عالیترین و باسابقه ترین نهاد تصمیمگیر در عرصة شهرسازی و معماری کشور است. این نهاد که با تصویب قانون تأسیس آن در سال 1351 توسط مجلس شورای ملی سابق ایجاد گردید؛ نهادی بینبخشی است که دستگاههای متعدد اجرایی، حاکمیتی و نظارتی نظیر وزارتخانه های کشور، نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمانهای برنامه وبودجه، حفاظت محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران عضو آن هستند. همچنین این نهاد تصمیم گیر برای موضوعات متعدد از نظرات کارشناسی سایر نهادهای فنی-تخصصی نظیر سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، جامعه مهندسین مشاور و … و همچنین مشارکت سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای دانشجویی بهره مند شده است. در واقع میتوان گفت در حال حاضر، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران یکی از نهادهای تخصصی پیشرو در امر جلب مشارکت منسجم و واقعی عموم شهروندان و سازمانهای مردم نهاد و یا تخصصی در ایران محسوب میشود که به عنوان مصداق میتوان به مشارکت مردم در بررسی طرح موسوم به ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاههای تهران و علوم پزشکی تهران و طرح معبر 51 متری شهر اراک اشاره کرد.
اما نکتهای که نباید از آن غافل شد اینکه به دلیل قرارگیری دبیرخانه این نهاد در وزارت راه و شهرسازی، بسیاری از افراد دچار اشتباه شده و این شورای بینبخشی را مترادف وزارت راه و شهرسازی درنظر میگیرند و این در حالی است که اساسا شورایعالی شهرسازی و معماری ایران نهادی تصمیم گیر در خصوص موضوعات شهرسازی و معماری کشور است و نه دستگاهی اجرایی. به همین دلیل، در بسیاری موارد پیشنهادات و یا طرحها و برنامه های شهرسازی و معماری مربوط به شهرهای مختلف کشور، از سایر دستگاههای عضو شورایعالی و یا حتی نهادهای بیرونی نظیر شهرداریها جهت تصمیمگیری نهایی به شورایعالی ارجاع میگردد و یا اینکه با بهرهگیری ویژه از نظرات تخصصی دستگاه موردنظر (نظیر وزارت جهادکشاورزی و یا سازمان حفاظت محیط زیست) تصمیم گیریها انجام میشود.
بر اساس ماده 2 قانون تأسیس شورایعالی، این نهاد دارای وظایف متعددی است که از جمله باید به وظیفه “بررسی سیاستهای کلی شهرسازی برای طرح در هیئت وزیران (بر اساس بند 1 ذیل همین ماده)” اشاره کرد. وظیفهای که طی دهه های گذشته کمتر بدان توجه شده بود و در سالهای اخیر به ویژه از سال 93 تا کنون بیشتر در دستورکار این نهاد و اعضای آن بوده است. اهمیت مصوبات سیاستگذارانه از دو جهت است، 1- به واسطة این گونه مصوبات میتوان به صورت یک فرآیند و کلیت، از بسیاری مسائل و چالشها در عرصة شهرسازی و معماری کشور جلوگیری کرده و رویکردی کلاننگر، منسجم، واحد، هماهنگ و غیرسلیقهای در مواجهه با مشکلات مبتلابه سکونتگاههای شهری و روستایی کشور اتخاذ نمود، 2- با توجه به ماهیت پویای شهرها و همچنین تغییرات گستردهای که طی سالها و دهه های گذشته در نظام شهرنشینی و شهرسازی کشور حادث شده است، این گونه مصوبات سیاستگذارانه میتواند بستری برای پاسخگویی به نیازها و الزامات کنونی و جدید زندگی شهری باشد. در واقع، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با توجه به تجارب عرصه عمل و ادبیات بهروز جهانی رشته شهرسازی، به دفعات اقدام به صدور مصوبات سیاستگذارانه جهت بهبود کیفیت برنامه ها در مقیاسهای مختلف فضایی (محلهای، شهری، منطقهای و ملی) نموده است که از جمله میتوان به مصوبة رویکردهای نوین در تهیه برنامه های توسعه شهری، اتخاذ رویکرد ساختاری-راهبردی برای تهیه طرحهای جامع شهرها و … اشاره کرد. بدین ترتیب میتوان گفت شورایعالی شروع کننده و مبدع تحولات رویهای، محتوایی و سیاستگذارانه متعددی در نظام طراحی، مدیریت و برنامه ریزی شهری و منطقهای کشور بوده است.
از جمله مهمترین مصوبات سیاستگذارانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طی دوره اخیر که تأثیرات قابل توجهی بر نظام برنامه ریزی شهری و منطقهای کشور داشته، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- · مجموعه مصوبات پیرامون ساماندهی مناطق نمونه گردشگری و شیوهنامه آن
- · بازنگری در آئیننامه طراحی معابر شهری
- · ضوابط عام استقرار ساختمانهای بلندمرتبه در شهرهای ایران
- · بازنگری در دستورالعمل شهرکسازی
- · دستورالعمل ساختوساز در پهنههای گسلی
- · سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی
- · مصوبه ایجاد سامانه پایش هوشمند توسعه شهری
- · ضوابط مکانیابی و استقرار شرکتها و موسسات دانشبنیان وواحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها
- · سند توسعه شهری مبتنی بر حملونقل همگانی (موسوم به TOD)
- · ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت
- · دستورالعمل الزامات و ملاحظات دفاعی و پدافندغیرعامل
- · شرح خدمات طرحهای هادی روستایی و منظومههای روستایی
- دستورالعمل نحوه تعیین آستانههای مغایرتهای اساسی طرحهای توسعه و عمران شهری
- · آئیننامه چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای توسعه و عمران
در این نوشتار برای مشخص شدن تأثیرگذاری مصوبات سیاستگذارانه؛ علاوه بر موارد فوقالذکر و بهعنوان یک مصداق، به بررسی اجمالی جوانب مختلف مصوبة اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 4مرداد1400 پیرامون موضوع “آئیننامه چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای توسعه و عمران” بپردازیم. سندی بالادستی و سیاستگذارانه که بر اساس پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور و در اجرای ماده 54 “آئیننامه نحوة بررسی و تصویب طرحهای توسعة محلی، منطقهای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور (مصوب 12/10/1378 هیئت وزیران و اصلاح شده بر اساس مصوبه 19/2/1384 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)” تصویب شده است. وظیفه ای که به دلیل عدم توجه چندین ساله به ماده 54 آئیننامه فوقالذکر، بلاتکلیف مانده بود و در دوره فعلی به سرانجام رسید، دارای وجوه مختلف زیر است:
1- همانطور که ذکر شد این مصوبه بر اساس پیشنهاد مشترک وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و پس از بررسی در جلسات متعدد “کمیته فنی-تخصصی ضوابط و مقررات” شورایعالی، به تصویب شورایعالی رسیده است. درواقع، این آئیننامه توسط دو نهاد مهم ذی مدخل در امر مدیریت شهری و روستایی کشور نگاشته شده که پس از بررسی های کارشناسی توسط اعضای شورایعالی و نمایندگان ایشان در کمیته فنی، این مصوبه صادر شده است و بدین ترتیب، این مصوبه از هرگونه بخشینگری و یا نگاه یک سویه به موضوعات توسعة شهری، روستایی، منطقهای و ملی مبراست.
2- این آئیننامه بر اساس قوانین، آئیننامه ها و مصوبات ملاک عمل فرادستی و در راستای اجرای احکام مقرر شده در این مقررات بالادستی نظیر قانونهای تأسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (مصوب 1351)، تغییر وزارت آبادانی و مسکن به مسکن و شهرسازی (مصوب 1353)، برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوب 1395)، نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب 1374)، تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها (مصوب 1384)، حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی-فرهنگی (مصوب 1398)، احکام دائمی برنامههای توسعه کشور (مصوب 1395)، آئیننامه اجرایی شورای برنامهریزی و توسعة استانها (مصوب 1398) و … تدوین و مصوب شده است. بنابراین میتوان گفت تدوینکنندگان این آئیننامه، کلیة قوانین و مقررات مصوب و ملاکعمل (از گذشته تا کنون) را مورد توجه قرار داده و همچنین وظایف و اختیارات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و نیز سایر نهادهای مسئول در رابطه با مدیریت و نظارت بر طرحهای توسعه و عمران شهری، منطقهای و ملی ملاک عمل قرار دادهاند.
3- در راستا بند فوق میتوان به وظایف و اختیارات شورایعالی آمایش سرزمین اشاره کرد که به صراحت در ماده 32 قانون احکام دائمی و نیز ماده 4 مصوبه مورخ 21/8/1399 هیئت وزیران مطرح شده که این نهاد وظیفه بررسی، تصویب، هماهنگی و نظارت مستمر برنامه ها و طرحهای توسعة سرزمین را در مقیاسهای ملی، منطقهای و استانی بر عهده دارد. در نتیجه مشخص است که شورایعالی آمایش سرزمین در سطوح فضایی پایینتر از استان دارای نقشی نیست و به همین دلیل، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در “آئیننامه چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای توسعه و عمران”، نقش و وظایف شورایعالی آمایش سرزمین را درخصوص طرح جامع سرزمین، طرح کالبدی ملی و طرحهای کالبدی منطقهای مورد توجه ویژه قرار داده است.
4- از دیگر جنبه های مثبت و قابل توجه در خصوص آئیننامه اخیر میتوان به ایجاد سلسله مراتب هماهنگ و منسجم بین کلیة اسناد توسعه و عمران ملی، منطقهای، ناحیهای و محلی (شهری، روستایی، محلهای و …) اشاره کرد. به طوری که حتی طرحها و پروژههایی که بخشی از شهرها، روستاها و یا شهرکها را نیز شامل شده در سلسلهمراتب مطرح شده در این آئیننامه ذکر شده است. همچنین در این آئیننامه به جهت شفافسازی، پرهیز از هرگونه ابهام و ایجاد نظم در سازمان طرحهای توسعة فضایی کشور، برای هر یک از طرحها و برنامهها موردنظر (در کلیه مقیاسهای فضایی)، مبانی حقوقی مربوط به هر طرح، مرجع قانونی تهیهکننده، مرجع قانونی تصویبکننده، دستگاه اجرایی طرح (اعم از دولتی، عمومی و خصوصی)، مراجع اصلی و همکار نظارت بر اجرا طرحها و برنامهها عنوان شده که این اقدام تا کنون در مصوبات قبلی در رابطه با طرحهای توسعه و عمران سابقه نداشته است.
5- مطرح شدن نهاد پایش و ارزیابی طرحهای توسعه شهری برای کلیة شهرهای کشور و همچنین پایش و ارزیابی دائمی طرحها (در کلیه مقیاسهای فضایی) یکی دیگر از نکات مثبت و قابل توجه در این آئیننامه است که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. حتی “نهاد برنامهریزی توسعة شهری تهران” که در اواسط دهه 80 و برای پایش دائمی توسعة شهر تهران تشکیل شده بود، در سال 1389 و با سوء تدبیر مسئولین وقت وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران منحل شده بود که نتیجة آن تغییرات قابل توجه در سقف جمعیتی پیشبینی شده در طرح ساختاری-راهبردی (جامع) شهر تهران و بارگذاری عجیب ساختمانی و جمعیتی در منطقه ۲۲ تهران بود. در سایر شهرهای کشور نیز موضوع پایش و ارزیابی طرحهای توسعه و عمران صرفا در زمان بازنگری طرحها (در افق زمانی 15-20 سال) اتفاق انجام میشد.
بر اساس تجارب تلخ و تأسفبار گذشته؛ شورایعالی در این آئیننامه، موضوع پایش طرحهای توسعه و عمران شهری (در کلیة مقیاسهای فضایی) را به صورت دائمی در نظر گرفته و اینکه این پایش و ارزیابی بر اساس بودجههای اختصاصی کلیة دستگاههای اجرایی در راستای تحقق اهداف و احکام طرحهای توسعه و عمران شهری و منطقهای انجام شود. همچنین در این آئیننامه، نهادهای پایش و ارزیابی طرحهای توسعه و عمران بصرفا منحصر به شهر تهران نشده و برای سایر شهرهای مراکز استانها و کلانشهرها، شهرهای با جمعیت بیش از 50هزار نفر و شهرهای با جمعیت کمتر از 50هزار نفر به تفکیک و با ارکان مشخص لحاظ شده است که امری قابل تقدیر و ارزشمند در نظام برنامهریزی و مدیریت شهری کشور محسوب میشود.
6- یکی دیگر از موضوعات مهمی که در این آئیننامه مورد توجه قرار گرفته “انتقال حق توسعه” است که این موضوع بارها در جلسات تخصصی عرصة شهرسازی مورد توجه و تأکید صاحبنظران برای تحقق اهداف طرحهای توسعه و عمران شهری قرار گرفته بود ولی در اسناد مصوب بدان اشاره رسمی صورت نگرفته بود. از وجوه بسیار مهم اینکه در آئیننامه مذکور، موضوع انتقال حق توسعه (TDR) در ارتباط منسجم با نهاد مدیریت شهری از جمله شورای اسلامی شهرها لحاظ شده که میتواند بستر مناسبی برای مشارکت گروههای ذینفع و ذی نفوذ محلی در امر مدیریت شهری باشد.
در پایان میبایست بدین نکته اشاره شود که این آئیننامه با همکاری نهادهای دیگر ملی، استانی، شهری و روستایی همچون سازمان برنامهو بودجه، شورایعالی آمایش سرزمین، استانداریها، شهرداریها، شورای اسلامی شهرها و … قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت و در نتیجه لازم است این نهادها (در هر یک از جایگاههای اجرا، نظارت، متولی و …) به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل نمایند. با توجه به قدمت و سابقة فعالیت بخش قابل توجهی از این نهادها در عرصة شهرسازی کشور، میبایست شورای عالی آمایش سرزمین نیز که اخیرا ساختار آن شکل گرفته و آئیننامة اجرایی آن سال گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسیده هرچه سریعتر فعال شده و در مقیاس ملی و منطقهای به وظایف خود در بهروزرسانی برنامههای آمایش سرزمین مناطق و استانها اقدام نماید. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است برنامة آمایش سرزمین کشور اخیرا در شورایعالی آمایش سرزمین به تصویب رسیده که سند فرادستی مهمی برای طرحهای توسعة شهری و منطقهای محسوب شده و سریعا باید در مقیاس منطقهای و استانی نیز اسناد آمایش سرزمین تهیه و به تصویب نهایی برسد. همچنین با فعال شدن شورایعالی آمایش سرزمین، دبیرخانه این نهاد میتواند نظارت عالیه بر حسن اجرای برنامه های آمایش سرزمین فوق الذکر به انجام رساند.
سید حسین میرزاده (پژوهشگر دکتری شهرسازی دانشگاه هنر تهران و کارشناس سابق دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران)-Email:Hossein.mirzadeh65@gmail.com
به امید یک هوای تازهتر …
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!