طراحی مد و لباس با الهام از معماری

 

از مواردی که می تواند نقش موثری در بوجود آوردن آثار جدید داشته باشد؛ گرفتن ایده،استفاده از نشانه ها و ترکیب جلوه های هنرهای دیگر است . در این روزها شاهد هنرمندانی درصحنه مد، فشن هستیم که  کار خود را بر الهام از معماری بنا نهاده اند.‌

یک خانم معمار یونانی به نام ” ویکتوریا لیترا” مفهوم و ایده ای مطرح کرده است با عنوان ” فرم دنباله رو مد است”.  این ایده به منظور ساختن نوعی از پوشش و سرپناه نقاط مشترکی بین معماری و مد را بررسی می کند. لیترا معتقد به نقاط اشتراک دیگری بین معماری و ُمد است و دلیل آن را ارتباط و نزدیکی با حوزه هنر می داند. در طرح های برجسته مد و معماری می توان الهام از هنر را به وضوح مشاهده کرد. طرح های شاخصی در معماری و طراحی لباس وجود دارد که توجه بیننده را به ریشه های هنری آن‌ها معطوف می کند.

 

منبع الهام دیگری که می توان برای طراحی معماری و مد از آن بهره گرفت؛ طبیعت است. زمانی طراحی معماری و لباس نتیجه ی ناب و با اصالت خواهد داشت که با جستجو در اشکال طبیعی همراه باشد‌. طراحی دیجیتال و ابزارهای ساخت و ساز جدید، کمک می‌ کند تا امکان جستجوی وسیع و گسترده ای، در ریخت‌شناسی و ساخت فرم های گوناگون در طراحی لباس و معماری فراهم شود.

 

جمله ای از کوکو شانل، طراح معروف نقل شده است که: ” مد همان معماری است با تناسبات متفاوت”. صحت گفته ی  کوکوشانل در طرح های لیترا به اثبات می رسد. با استفاده از فرم‌های منحنی‌، زاویه‌ها، الگوها و رنگ‌های الهام گرفته شده از بناهای مشهور، لیترا از طریق کانسپت «فرم به دنبال مد می‌آید» توانسته است لباس‌ها، جواهرات و کفش‌های آینده‌گرایانه، گیرا و جذابی را طراحی و عرضه کند.

 

وقتی معماری با رشته طراحی لباس و مد روبرو شود اتفاقات عالی می تواند رخ دهد. معروف ترین معمار جهان، زاها حدید قدرت خود را نه تنها در معماری بلکه در مد و رشته طراحی لباس نیز نشان داد. در طی پنج سال گذشته، حدید کیسه ای را برای لوئیز ویتون، جواهرات برای سواروسکی ، کفش برای لاکوست و اکو مارک الیسا، و یک غرفه هنری موبایل برای شانل طراحی و ساخته است. زاها در قسمت مد با همان روشی که در طراحی ساختمان هایش انجام می داد کار کرد.

 

سال 2017 مایکل سینکو، فشن دیزاینر فیلیپینی از کالکشنی رونمایی کرد که تمام رویکرد آن الهام و برداشت از معماری کاخ ورسای در فرانسه بود. این کالکشن تاکید و الهامی پر زرق و برق بود از آویزهای درخشان کاخ، تالار آیینه، نقاشی های پر جزئیات سقف و رنگ های طلایی، آبی و سبز که در جای جای کاخ دیده می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *