فناوری بلاک چین صنعت مد
در میان سیستم های مالی، سیستمی به نام بلاک چینBlock Chain وجود دارد که به صورت غیر متمرکز و توزیع کننده، معاملات را زنجیروار ذخیره می کند.
این سیستم با رمزنگاری؛ بخصوص در مورد Bitcoin مترادف است.
از فناوری بلاک چین درصنعت مالی با ایده پرداخت های مجازی، استفاده عمده ای می گردد. هم چنین، بلاک چین قادر است بر بخش های فراوان دیگری تاثیر بگذارد. هم اکنون با کمک به یک زنجیره تامین باعث می شود بسیاری از کسب و کارها در سال های آینده تحت تاثیر قرار بگیرد. از قابلیت های بلاک چین این است که توانایی برای حفاظت از هویت دیجیتالی و ایجاد اصالت را دارد.
بلاک چین به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی در یک شبکه عمومی یا خصوصی به اشتراک گذاشته می شود و نمونه ای از یک شبکه عمومی است. هر کاربر در شبکه به یک کپی از این پایگاه داده مشترک دسترسی دارد. این امرباعث می شود که یک کاربر مشکوک نتواند محتوای این پایگاه داده را تغییر دهد. این پایگاه داده، یا دفتر مالی، فقط به آن الحاق می شود؛ یعنی فقط می توان مواردی را به آن اضافه کرد اما بعد از آن هیچ چيز قابل اصلاح نیست.
حسن طبیعت غیر متمرکز بلاک چین این است که شبکه می تواند یک شبکه همتا (هر کامپیوتر می تواند سرور بقیه کامپیوترها باشد) فراهم کند تا هیچ یک از شبکه ها یا مقامات حکومتی، مانند بانک یا دولت درگیر آن نشوند.
این مشکل در بلاک چین با ایجاد زنجیره ای از تراکنش ها رفع می گردد. هر کالای مجازی یا فیزیکی، لیستی کامل از تمامی تراکنش ها و تمامی عملیات تولید، از مبدا آن (و اجزای آن) تا انتها خواهد داشت که نمی توان آنها را توسط یک حزب کنترل یا دستکاری کرد.
همانند هر صنعت دیگری صنعت مد نیز با مجموعه ای از چالش های خاص در گیر است. محصولات تقلبی بازار یکی از بزرگترین این چالش ها است که در ضمن اینکه کیفیت اقلام را کاهش می دهند از مارک های موجود سوء استفاده کرده و در نتیجه به شهرت این برند آسیب می زنند. چالش دیگر ردیابی نقل و انتقال و رساندن به موقع کالاها با مشخصات مناسب است. بلاک چین قابلیت رفع بالقوه بیشتر این مشکلات را دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید!